Tidigare fiberfel är ej ännu åtgärdat av underleverantör och på grund av detta fel så har vi prestandaproblem för nedladdning i hela nätet då vi endast kör på en 20 Gbit länk istället för normala 60 Gbit. Detta beräknas vara åtgärdat undar natten mot tisdag.
Fiberfel mellan Åkersberga och Vallentuna
Fiberfel mellan Åkersberga och Vallentuna orsakar störningar för samtliga kunder i Vallentuna. Tekniker jobbar på felet.
<<<<>>>> Bra om medlemmarna fortsätter att rapportera in fel så kanske jag (Micke) kan se någon slags mönster och klura ut vad som felar hos medlemmen. Önskemål från Michael Backhuvud:
Alla bör uppgradera sina routrar med den senaste firmware (programvara) som finns för den router ni använder. Detta är viktigt att göra
Konstaterade avbrott Kustb. 2021
# Rapport från Kustbandet 2020
December
Konstaterade avbrott Kustb.
Kommentar
Vårt egna nät har fungerat till 100% under december. Inga avbrott rapporterade från medlemmar eller Kustbandet
Service genomfördes natten 21/12 i 3 minuter.
Bra om medlemmarna fortsätter att rapportera in fel så kanske jag (Micke) kan se någon slags mönster och klura ut vad som felar hos medlemmen. Önskemål från Michael Backhuvud:
Alla bör uppgradera sina routrar med den senaste firmware (programvara) som finns för den router ni använder. Detta är viktigt att göra
November
Konstaterade avbrott Kustb.
Kommentar
Vårt egna nät har fungerat till 100% under november.
Det har förekommit 3 avbrott hos extern leverantör på sammanlagt 14 minuter
Detta har gett en tillgänglighet på 99,97% under november månad.
De avbrott som medlemmar har rapporterat är inte fel på internettjänsten utan troligen något lokalt hos kunderna. Vi ser inga avbrott vid något av dessa tillfällen. Får vi fel i någon av våra utrustningar i teknikboden så berörs som minst ett 40 -tal kunder så det borde då vara fler avbrottsanmälningar samtidigt vid fel på vår utrustning/tjänst. De korta avbrott som rapporterats kan vara vad som helst:
Störning på wi-fi
Router som startas om
Automatisk uppdatering av routerprogramvara (om man har detta aktiverat)
Dator och router som omförhandlar wi-fi länk
Router som förnyar sin publika IP adress (detta gör alla kundernas routrar automatiskt var 14:e dag, skall normalt ej märkas men vissa routrar är dåliga på detta)
Bra om medlemmarna fortsätter att rapportera in fel så kanske jag (Micke) kan se någon slags mönster och klura ut vad som felar hos medlemmen. Önskemål från Michael Backhuvud:
Alla bör uppgradera sina routrar med den senaste firmware (programvara) som finns för den router ni använder. Detta är viktigt att göra
Oktober
Konstaterade avbrott Kustb.
KommentarEfter att vi fick en ny firmware för våra switchar från leverantören och installerade denna den 19 oktober så har vi inte haft ett enda avbrott. Under oktober hade vi en tillgänglighet på ca 99,99 % De avbrott som medlemmar har rapporterat är inte fel på internettjänsten utan troligen något lokalt hos kunderna. Vi ser inga avbrott vid något av dessa tillfällen. Får vi fel i någon av våra utrustningar i teknikboden så berörs som minst ett 40 -tal kunder så det borde då vara fler avbrottsanmälningar samtidigt vid fel på vår utrustning/tjänst. De korta avbrott som rapporterats kan vara vad som helst:
Störning på wi-fi
Router som startas om
Automatisk uppdatering av routerprogramvara (om man har detta aktiverat)
Dator och router som omförhandlar wi-fi länk
Router som förnyar sin publika IP adress (detta gör alla kundernas routrar automatiskt var 14:e dag, skall normalt ej märkas men vissa routrar är dåliga på detta)
Bra om medlemmarna fortsätter att rapportera in fel så kanske jag (Micke) kan se någon slags mönster och klura ut vad som felar hos medlemmen. Bra om ni meddelar kunderna att dom skall uppgradera sina routrar med den senaste firmware som finns för deras router. Detta är viktigt att göra.. Önskemål från Michael Backhuvud:
Alla bör uppgradera sina routrar med den senaste firmware som finns för den router ni använder. Detta är viktigt att göra
September
2020-09-27 Down 07:35:32 Up 07:38:432020-09-26 Down 12:43:03 Up 12:44:542020-09-22 Down 12:58:21 Up 13:00:552020-09-16 Down 11:53:50 Up 11:55:472020-09-11 Down 05:09:52 Up 05:10:40 Avbrott orsakat av Kustbandet då de uppgraderade utrustning i Lidingö telefonstation.2020-09-08 Down 14:04:26 Up 14:07:372020-09-01 Down 10:40:33 Up 10:41:03 KommentarSamtliga avbrott ovan kan vi härröra till att vår huvudswitch placerad i teknikboden på Häggtunet. På grund av att strömmatningen har krånglat startar switchen om.
3 avbrott i augusti,
6 avbrott i Juli, 5 i Juni
kan härröras till samma fel. Alla på ca 3 – 5 minuter. Utöver detta har vi haft:
Ett längre avbrott den 25 september mellan 03:40 till 07:40, detta berodde på att vi köper en tjänst från ett externt bolag för att hantera vår annonsering av IP adresser via deras BGP routrar, denna tjänst havererade.
Detta har även hänt den 28 augusti mellan 12:19 och 12:47 samt
Den 13 Juli mellan 13:32 och 13:39.
Bägge dessa problem är på väg att lösas med dels bättre batteribackup i teknikbodarna samt att vi investerat i egna BGP routrar som kommer att driftsättas under nu under oktober månad. OBSERVERAFlera av avbrotten som kunderna har upplevt kan ha att göra med de interna WI-FI nätverken.Lidingö Bredbands ansvar slutar i den vita fiberboxen. Särskild kommentar från Michael Backhuvud:Vårt åtagande är, att som minst se till så att internet fungerar 98,5% av alla timmar på en månad. Detta innebär att vi ”får” vara nere ca 10 timmar/månad. Detta är självklart inget vi strävar efter men det är den garanti man får på ett privatabonnemang.
Under september hade vi en tillgänglighet på ca 99,2 %.
Hitintills, 1-10 oktober ligger tillgängligheten på 99,983 %.