Forum och Chatt
Här kan du lämna synpunkter, rapportera problem, delge tips, och chatta
Här kan du lämna synpunkter, rapportera problem, delge tips, och chatta
Välkommen till vårt Forum.
Vi utvärderar fortfarande vårt Forum. Under utvärderingen kommer vi se vilket behov det finns för ett forum, funktionerna i Chatt-appen och hur den är att använda. Hör gärna av er till Jan Holtz utbyvagen2019@gmail.com.Vill du hellre maIa dina synpunkter eller frågor - skicka mail till: utbyvagen2019@gmail.com.Utskicket avseende ”Årsredovisning 2020 Budget 2021” avsnittet gällande ledningssamfälligheten väcker en del frågor och synpunkter. Det gör även själva strukturen av mötet.
De lagda budgetalternativen är inte jämförbara med varandra då styrelsen väljer helt olika strategier för fondering beroende på finansieringsalternativ. I kontantalternativet ska 6 923 475kr fonderas under den kommande tioårsperioden men i alternativet gemensamt banklån ska endast 450 684 kr fonderas under den kommande tioårsperioden. Val av finansieringsform borde inte ha någon påverkan på fonderingstakten och vi undrar hur styrelsen motiverar detta.
Styrelsens lagda budgetförslag ger, genom att föreslå helt olika fonderingsbelopp beroende på finansieringsalternativ, en felaktig bild av att ett gemensamt lån är betydligt mer fördelaktigt än kontantalternativet. Om man i stället utgår från det mer ärliga och logiska resonemanget att fondera lika mycket oavsett finansieringsalternativ blir bilden en helt annan.
Hur har styrelsen resonerat här och varför framställs det gemensamma lånealternativet som om det vore det mest attraktiva? Särskilt som det finns mycket som talar för att det är det motsatta som gäller för de allra flesta.
Vi föreslår att beslutet om belopp att fondera görs helt oberoende av vilken finansieringsform som väljs.
Kostnaden för Föreningshuset 2020 uppgick till 8 820 kr. Hur kan den budgeteras att bli så mycket lägre (6 000 kr) 2021 och framåt? Inga extra kostnader finns budgeterade för tillkommande administration av ett eventuellt lån, är det verkligen ett rimligt antagande att de administrativa kostnaderna med och utan gemensamt lån är exakt lika stora? Hur kommer till exempel eventuellt sena och/eller uteblivna betalningar att hanteras?
När det gäller mötesstrukturen. Vi tycker att det är olyckligt att de viktigaste frågorna, dvs de som berör finansieringen av rören och fonderingen av kommande renoveringar läggs allra sist på agendan, kl 21-22. Endast en timme är avsatt till att besluta om hela budgeten där dessa viktiga frågor ingår som delbeslut.
I dokumentet sidan 3 punkt 4 undrar vi om det inte saknas information om hur beslut i fråga 23A ska hanteras. I den frågan ska väl Lagen om förvaltning av samfälligheter, §51 tillämpas? ” För beslut att överlåta eller söka inteckning i fast egendom eller att upplåta sådan egendom med nyttjanderätt för längre tid än fem år fordras minst två tredjedelar av de avgivna rösterna, om ej annat föreskrives i stadgarna.”
För att få lite mer insyn i hur styrelsen har resonerat i dessa viktiga frågor hade det varit önskvärt att få tillgång till protokollen från styrelsens sammanträden, sådana ska ju upprättas enligt stadgarna.
Vi hoppas att styrelsen snarast återkommer med svar och förtydliganden i dessa frågor.
Med vänliga hälsningar
Finn och Yvonne Rosenqvist